ACT coaching2018-05-25T05:15:45+00:00

TRAINERSWERK

ACT coaching

ACT coaching

Als gecertificeerd ACT-coach maak ik veelvuldig gebruik van deze wijze van coachen. ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapy.

Eind vorige eeuw is ACT ontwikkeld door Steven Hayes op basis van psychologisch wetenschappelijk onderzoek en beïnvloed door onder andere mindfulness en de boeddhistische psychologie. ACT is een ondersteunde coachingswijze bij de ademsessies en het helpt je om een vitaal en vervullend leven op te bouwen. Door ACT toe te passen vergroot je de mentale veerkracht zodat je meer ruimte ervaart om te zijn wie je bent. Er komt energie vrij die je kan richten op datgene wat echt belangrijk en van waarde is voor jou. Ook als er beperkingen zijn zoals: verlies, ziekte, tegenslag of andere moeilijke omstandigheden. ACT gaat er vanuit dat het volkomen normaal is dat je als mens regelmatig lastige gedachten en gevoelens ervaart.

Er wordt dan ook niet geleerd om dat te veranderen of positief te maken maar om je relatie met de lastige gedachten en gevoelens te veranderen. Een mildere levenshouding [Acceptance] ontstaat waardoor er meer ruimte komt om nieuwe keuzes te maken en je hier duurzaam aan te verbinden [commitment]. Aan de hand van een persoonlijk waardenonderzoek wordt er een levenskompas gemaakt dat je veel helderheid en richting kan geven. Uiteindelijk is het doel om psychologisch flexibeler te worden en zodoende voluit te kunnen leven.

Voor wie?
Als je bereid bent om op een milde manier met jezelf aan de slag te gaan en op onderzoek te gaan naar de waarden in jouw leven dan is ACT een hele mooie manier om je te ondersteunen.

Daarnaast is ACT effectief gebleken bij onder meer chronische pijn, angst, fobieën, depressie, obsessieve-compulsieve stoornissen, eetstoornissen, levensfaseproblematiek en verslaving.

Dit wil ik!